Loading...

मन्त्र चुनें

  • यजुर्वेद का मुख्य पृष्ठ
  • यजुर्वेद - अध्याय 2/ मन्त्र 3
    ऋषिः - परमेष्ठी प्रजापतिर्ऋषिः देवता - अग्निः सर्वस्य छन्दः - भूरिक् आर्ची त्रिष्टुप्,भूरिक् आर्ची पङ्क्ति,पङ्क्ति, स्वरः - धैवतः, पञ्चम
    1

    ग॒न्ध॒र्वस्त्वा॑ वि॒श्वाव॑सुः॒ परि॑दधातु॒ विश्व॒स्यारि॑ष्ट्यै॒ यज॑मानस्य परि॒धिर॑स्य॒ग्निरि॒डऽई॑डि॒तः। इन्द्र॑स्य बा॒हुर॑सि॒ दक्षि॑णो॒ विश्व॒स्यारि॑ष्ट्यै॒ यज॑मानस्य परि॒धिर॑स्य॒ग्निरि॒डऽई॑डि॒तः। मि॒त्रावरु॑णौ त्वोत्तर॒तः परि॑धत्तां ध्रु॒वेण॒ धर्म॑णा॒ विश्व॒स्यारि॑ष्ट्यै॒ यज॑मानस्य परि॒धिर॑स्य॒ग्निरि॒डऽई॑डि॒तः॥३॥

    स्वर सहित पद पाठ

    ग॒न्ध॒र्वः। त्वा॒। वि॒श्वाव॑सुः॒। वि॒श्व॑वसु॒रिति॑ वि॒श्वऽव॑सुः। परि॑। द॒धा॒तु॒। विश्व॑स्य। अरि॑ष्ट्यै। यज॑मानस्य। प॒रि॒धिरिति॑ परि॒ऽधिः। अ॒सि॒। अ॒ग्निः। इ॒डः। ई॒डि॒तः। इन्द्र॑स्य। बा॒हुः। अ॒सि॒। दक्षि॑णः। विश्व॑स्य। अरि॑ष्ट्यै। यज॑मानस्य। प॒रि॒धिरिति॑ परि॒ऽधिः। अ॒सि॒। अ॒ग्निः। इ॒डः। ई॒डि॒तः। मि॒त्रावरु॑णौ। त्वा॒। उ॒त्त॒र॒तः। परि॑। ध॒त्ता॒म्। ध्रु॒वेण॑। धर्म॑णा। विश्व॑स्य। अरि॑ष्ट्यै। यज॑मानस्य। प॒रि॒धिरिति॑ परि॒ऽधिः। अ॒सि॒। अ॒ग्निः। इ॒डः। ई॒डि॒तः ॥३॥


    स्वर रहित मन्त्र

    गन्धर्वस्त्वा विश्वावसुः परिदधातु विश्वस्यारिष्ट्यै यजमानस्य परिधिरस्यग्नडऽईडितः । इन्द्रस्य बाहुरसि दक्षिणो विश्वस्यारिष्ट्यै यजमानस्य परिधिरस्यग्निरिड ईडितः । मित्रावरुणौ त्वोत्तरतः परि धत्तान्धु्रवेण धर्मणा विश्वस्यारिष्ट्यै यजमानस्य परिधिरस्यग्निरिडऽईडितः ॥


    स्वर रहित पद पाठ

    गन्धर्वः। त्वा। विश्वावसुः। विश्ववसुरिति विश्वऽवसुः। परि। दधातु। विश्वस्य। अरिष्ट्यै। यजमानस्य। परिधिरिति परिऽधिः। असि। अग्निः। इडः। ईडितः। इन्द्रस्य। बाहुः। असि। दक्षिणः। विश्वस्य। अरिष्ट्यै। यजमानस्य। परिधिरिति परिऽधिः। असि। अग्निः। इडः। ईडितः। मित्रावरुणौ। त्वा। उत्तरतः। परि। धत्ताम्। ध्रुवेण। धर्मणा। विश्वस्य। अरिष्ट्यै। यजमानस्य। परिधिरिति परिऽधिः। असि। अग्निः। इडः। ईडितः॥३॥

    यजुर्वेद - अध्याय » 2; मन्त्र » 3
    Acknowledgment

    पदार्थ -
    পদার্থঃ- বিদ্বান্গণেরা যে (গন্ধর্বঃ) পৃথিবী বা বাণীর ধারণকারী (বিশ্বাবসুঃ) বিশ্বে বসবাসকারী (পরিধিঃ) সব দিক হইতে সব বস্তুর ধারণকারী (ইডঃ) স্তুতি করিবার যোগ্য (অগ্নিঃ) সূর্য্যরূপ অগ্নির (ঈডিতঃ) স্তুতি (অসি) করিয়াছেন, যিনি (বিশ্বস্য) সংসারের অথবা বিশেষ করিয়া (য়জমানস্য) যজ্ঞকারী বিদ্বানের (অরিষ্ট্যৈ) দুঃখনিবারণ দ্বারা সুখ হেতু এই যজ্ঞকে (পরিদধাতু) ধারণ করেন । ইহা দ্বারা বিদ্বান্ (ত্বা) তাহাকে বিদ্যার সিদ্ধি হেতু (পরিদধাতু) ধারণ করেন এবং বিদ্বান্দিগের হইতে যে বায়ু (ইন্দ্রস্য) সূর্য্যের (বাহুঃ) বল ও (দক্ষিণঃ) বর্ষার প্রাপ্তি করাইবার অথবা শিল্পবিদ্যা ধারণকারী তথা (ইডঃ) দাহ প্রকাশাদি গুণযুক্ত হওয়ার ফলে স্তুতির যোগ্য (ঈডিতঃ) অন্বেষিত এবং (অগ্নিঃ) প্রত্যক্ষ অগ্নি (অসি) হন্ । সেই সব বায়ু বা অগ্নি ভাল প্রকার শিল্পবিদ্যায় যুক্ত কৃত (য়জমানস্য) শিল্প বিদ্যার আকাঙ্ক্ষাকারীগণ অথবা (বিশ্বস্য) সব প্রাণিদিগের (অরিষ্ট্যৈঃ) সুখের জন্য (অসি) হয়েন এবং যিনি ব্রহ্মান্ডে নিবাস ও গমন বা আগমন স্বভাবযুক্ত (মিত্রাবরুণৌ) যে প্রাণও অপান বায়ু আছে তাহারা (ধ্রুবেন) নিশ্চল (র্ধ্মণা) স্বীয় ধারণা শক্তি দ্বারা (উত্তরতঃ) পূর্বোক্ত বায়ু এবং অগ্নি হইতে উত্তর অর্থাৎ উপরান্ত সময়ে (বিশ্বস্য) চরাচর জগৎ বা (য়জমানস্য) সকলের সহিত মিত্রবৎ ব্যবহারকারী সজ্জন পুরুষের (অরিষ্ট্যৈ) সুখের হেতু (ত্বা) সেই পূর্বোক্ত যজ্ঞকে (পরিধত্তাম্) সর্ব প্রকারে ধারণ করেন তথা যিনি বিদ্বান্গণ হইতে (ইডঃ) বিদ্যা প্রাপ্তি হেতু প্রশংসা করিবার যোগ্য এবং (পরিধিঃ) সব শিল্পবিদ্যার সিদ্ধি পরিবেষ্টন করা অবধি তথা (ঈডিতঃ) বিদ্যার ইচ্ছাকামী লোকদিগের হইতে প্রশংসা প্রাপ্ত (অগ্নিঃ) বিদ্যুৎ রূপী অগ্নি উহাও এই যজ্ঞকে ধারণ করে । ইহাদের গুণগুলি যথাবৎ জানিয়া মনুষ্য সদ্ ব্যবহার করুক ॥ ৩ ॥

    भावार्थ - ভাবার্থঃ- ঈশ্বর যিনি সূর্য্য, বিদ্যুৎ এবং প্রত্যক্ষ রূপে তিন প্রকারের অগ্নি রচনা করিয়াছেন উহা বিদ্বান্দিগের হইতে শিল্পবিদ্যার দ্বারা যন্ত্রাদিকে ভাল প্রকার যুক্ত কৃত বহু কার্য্যকে সিদ্ধ করে ॥ ৩ ॥

    मन्त्र (बांग्ला) - গ॒ন্ধ॒র্বস্ত্বা॑ বি॒শ্বাব॑সুঃ॒ পরি॑দধাতু॒ বিশ্ব॒স্যারি॑ষ্ট্যৈ॒ য়জ॑মানস্য পরি॒ধির॑স্য॒গ্নিরি॒ডऽঈ॑ডি॒তঃ । ইন্দ্র॑স্য বা॒হুর॑সি॒ দক্ষি॑ণো॒ বিশ্ব॒স্যারি॑ষ্ট্যৈ॒ য়জ॑মানস্য পরি॒ধির॑স্য॒গ্নিরি॒ডऽঈ॑ডি॒তঃ । মি॒ত্রাবরু॑ণৌ ত্বোত্তর॒তঃ পরি॑ ধত্তাং ধ্রু॒বেণ॒ ধর্ম॑ণা॒ বিশ্ব॒স্যারি॑ষ্ট্যৈ॒ য়জ॑মানস্য পরি॒ধির॑স্য॒গ্নিরি॒ডऽঈ॑ডি॒তঃ ॥ ৩ ॥

    ऋषि | देवता | छन्द | स्वर - গন্ধর্বস্ত্বেত্যস্য ঋষিঃ স এব । অগ্নির্দেবতা সর্বস্য । আদ্যস্য ভুরিগার্চ্চী ত্রিষ্টুপ্ ছন্দঃ । ধৈবতঃ স্বরঃ । মধ্যভাগস্য (ভুরিগ্) আর্চ্চীপংক্তিশ্ছন্দঃ । অন্ত্যস্য পংক্তিশ্ছন্দঃ । উভয়ত্র পঞ্চমঃ স্বরঃ ॥

    इस भाष्य को एडिट करें
    Top