Loading...

मन्त्र चुनें

  • यजुर्वेद का मुख्य पृष्ठ
  • यजुर्वेद - अध्याय 13/ मन्त्र 10
    ऋषिः - वामदेव ऋषिः देवता - अग्निर्देवता छन्दः - भुरिक् पङ्क्तिः स्वरः - पञ्चमः
    2

    तव॑ भ्र॒मास॑ऽ आशु॒या प॑त॒न्त्यनु॑ स्पृश धृष॒ता शोशु॑चानः। तपू॑ष्यग्ने जु॒ह्वाड्ट पत॒ङ्गानस॑न्दितो॒ विसृ॑ज॒ विष्व॑गु॒ल्काः॥१०॥

    स्वर सहित पद पाठ

    तव॑। भ्र॒मासः॑। आ॒शु॒येत्या॑शु॒या। प॒त॒न्ति॒। अनु॑। स्पृ॒श॒। धृ॒ष॒ता। शोशु॑चानः। तपू॑षि। अ॒ग्ने॒। जु॒ह्वा᳖। प॒त॒ङ्गान्। अस॑न्दित॒ इत्यस॑म्ऽदितः। वि। सृ॒ज॒। विष्व॑क्। उ॒ल्काः ॥१० ॥


    स्वर रहित मन्त्र

    तव भ्रमास आशुया पतन्त्यनु स्पृश धृषता शोशुचानः । तपूँष्यग्ने जुह्वा पतङ्गानसन्दितो विसृज विष्वगुल्काः ॥


    स्वर रहित पद पाठ

    तव। भ्रमासः। आशुयेत्याशुया। पतन्ति। अनु। स्पृश। धृषता। शोशुचानः। तपूषि। अग्ने। जुह्वाड्ट। पतङ्गान्। असन्दित इत्यसम्ऽदितः। वि। सृज। विष्वक्। उल्काः॥१०॥

    यजुर्वेद - अध्याय » 13; मन्त्र » 10
    Acknowledgment

    पदार्थ -
    পদার্থঃ- হে (অগ্নে) অগ্নির সমান তেজস্বী সেনাপতে ! (শোশুচানঃ) অত্যন্ত পবিত্র আচরণকারী আপনি, যে (তব) আপনার (ভ্রমাসঃ) ভ্রমণশীল বীর পুরুষ যেমন (বিষ্বক্) সব দিক দিয়া (আশুয়া) আশুগামী (উল্কাঃ) বিদ্যুৎগতি সেইরূপ (পতন্তি) শ্যেনপক্ষীর সমান শত্রুদিগের দলে তথা শত্রুদিগের মধ্যে পতিত হয় তাহাদিগকে (ধৃষতা) দৃঢ় সেনা দ্বারা (অনু) অনুকূল (স্পৃশ) প্রাপ্ত হউন এবং (অসন্দিতঃ) অখন্ডিত (জুহ্বা) ঘৃতের হবনের সাধন শিখা অগ্নির (তপূংষি) তেজ সম শত্রুদিগের উপর সকল দিক হইতে বিদ্যুৎকে (বিসৃজ) ছাড়ুন এবং (পতঙ্গান্) অশ্বদেরকে সুন্দর শিক্ষাযুক্ত করুন ॥ ১০ ॥

    भावार्थ - ভাবার্থঃ- এই মন্ত্রে বাচকলুপ্তোপমালঙ্কার আছে । রাজা, সেনাপতি এবং সেনার ভৃত্যদিগের উচিত যে, পারস্পরিক প্রীতি সহ বল বৃদ্ধি করিয়া, বীর পুরুষদিগকে আনন্দ প্রদান করিয়া এবং সম্যক্ যুদ্ধ করাইয়া অগ্নি আদি অস্ত্র এবং ভুশুন্ডী আদি শস্ত্র দ্বারা শত্রুদিগের উপর বিদ্যুতের বৃষ্টি করিবে, যাহাতে শীঘ্র বিজয় হয় ॥ ১০ ॥

    मन्त्र (बांग्ला) - তব॑ ভ্র॒মাস॑ऽ আশু॒য়া প॑ত॒ন্ত্যনু॑ স্পৃশ ধৃষ॒তা শোশু॑চানঃ ।
    তপূ॑ᳬंষ্যগ্নে জু॒হ্বা পত॒ঙ্গানস॑ন্দিতো॒ বিসৃ॑জ॒ বিষ্ব॑গু॒ল্কাঃ ॥ ১০ ॥

    ऋषि | देवता | छन्द | स्वर - তব ভ্রমাস ইত্যস্য বামদেব ঋষিঃ । অগ্নির্দেবতা । ভুরিক্ পংক্তিশ্ছন্দঃ ।
    পঞ্চমঃ স্বরঃ ॥

    इस भाष्य को एडिट करें
    Top