Loading...

मन्त्र चुनें

  • यजुर्वेद का मुख्य पृष्ठ
  • यजुर्वेद - अध्याय 37/ मन्त्र 16
    ऋषिः - दध्यङ्ङाथर्वण ऋषिः देवता - ईश्वरो देवता छन्दः - भुरिग्बृहती स्वरः - मध्यमः
    0

    ध॒र्त्ता दि॒वो वि भा॑ति॒ तप॑सस्पृथि॒व्यां ध॒र्त्ता दे॒वो दे॒वाना॒मम॑र्त्यस्तपो॒जाः।वाच॑म॒स्मे नि य॑च्छ देवा॒युव॑म्॥१६॥

    स्वर सहित पद पाठ

    ध॒र्त्ता। दि॒वः। वि। भा॒ति॒। तप॑सः। पृ॒थि॒व्याम्। ध॒र्त्ता। दे॒वः। दे॒वाना॑म्। अम॑र्त्यः। त॒पो॒जा इति॑ तपः॒ऽजाः ॥ वाच॑म्। अ॒स्मे इत्य॒स्मे। नि। य॒च्छ॒। दे॒वा॒युव॑म्। दे॒व॒युव॒मिति॑ देव॒ऽयुव॑म् ॥१६ ॥


    स्वर रहित मन्त्र

    धर्ता दिवो विभाति तपसस्पृथिव्यान्धर्ता देवो देवानाममर्त्यस्तपोजाः । वाचमस्मे नि यच्छ देवायुवम् ॥


    स्वर रहित पद पाठ

    धर्त्ता। दिवः। वि। भाति। तपसः। पृथिव्याम्। धर्त्ता। देवः। देवानाम्। अमर्त्यः। तपोजा इति तपःऽजाः॥ वाचम्। अस्मे इत्यस्मे। नि। यच्छ। देवायुवम्। देवयुवमिति देवऽयुवम्॥१६॥

    यजुर्वेद - अध्याय » 37; मन्त्र » 16
    Acknowledgment

    शब्दार्थ -
    शब्दार्थ -हे विद्वान, जो परमेश्‍वर (पृथिव्याम्) पृथ्वीमधील (तपसः) सर्वांना उष्णता प्रकाश देणार्‍या (दिवः) प्रकाशमय सूर्य आदी ग्रह-नक्षत्रांचा (धर्त्ता) धारणकर्त्ता आहे, (तपोजाः) तप साधनादीद्वारे जो प्रकट म्हणजे ज्ञात होतो, जो (अमर्त्यः) मरणरहित, अमर असा (देवः) प्रकाशरूप देवता आहे, (देवानाम्) जो पृथ्वी आदी तेहतीस देवाचा (धर्त्ता) धारणकर्त्ता असून सर्वत्र (विभाति) विशेषत्वाने प्रकाशित होतो, त्या परमेश्‍वराचे ज्ञान (देवायुवम्) दिव्यगुण धारक पृथ्वी आदी विषयी अथवा विद्वानांची संगती करण्याविषयी सांगणारी (वाचम्) वाणी म्हणजे उपदेश (अस्मे) आम्हा (शिष्यांना) (दि, यच्च) सदैव द्या, ही प्रार्थना ॥16॥

    भावार्थ - भावार्थ - हे विद्वज्जनहो, जो परमेश्‍वर सर्वाधार, प्रकाशक असून तपाद्वारे विशेषत्वाने जाणता येतो, आम्हाला तुम्ही त्वा परमेश्‍वराविषयी सांगणारा उपदेश द्या. ॥16॥

    इस भाष्य को एडिट करें
    Top