अथर्ववेद - काण्ड 10/ सूक्त 2/ मन्त्र 14
सूक्त - नारायणः
देवता - ब्रह्मप्रकाशनम्, पुरुषः
छन्दः - अनुष्टुप्
सूक्तम् - ब्रह्मप्रकाशन सूक्त
को अ॑स्मिन्य॒ज्ञम॑दधा॒देको॑ दे॒वोऽधि॒ पूरु॑षे। को अ॑स्मिन्त्स॒त्यं कोऽनृ॑तं॒ कुतो॑ मृ॒त्युः कुतो॒ऽमृत॑म् ॥
स्वर सहित पद पाठक: । अ॒स्मि॒न् । य॒ज्ञम् । अ॒द॒धा॒त् । एक॑: । दे॒व: । अधि॑ । पुरु॑षे । क: । अ॒स्मि॒न् । स॒त्यम् । क: । अनृ॑तम् । कुत॑: । मृ॒त्यु: । कुत॑: । अ॒मृत॑म् ॥२.१४॥
स्वर रहित मन्त्र
को अस्मिन्यज्ञमदधादेको देवोऽधि पूरुषे। को अस्मिन्त्सत्यं कोऽनृतं कुतो मृत्युः कुतोऽमृतम् ॥
स्वर रहित पद पाठक: । अस्मिन् । यज्ञम् । अदधात् । एक: । देव: । अधि । पुरुषे । क: । अस्मिन् । सत्यम् । क: । अनृतम् । कुत: । मृत्यु: । कुत: । अमृतम् ॥२.१४॥
अथर्ववेद - काण्ड » 10; सूक्त » 2; मन्त्र » 14
विषय - पुरुष देह की रचना और उसके कर्त्ता पर विचार।
भावार्थ -
वह (एकः) एक (कः) कौनसा (देवः) प्रकाशक देव है जो (अस्मिन्) इस (पुरुष) पुरुष देह में (यज्ञम्) यज्ञरूप आत्मा को (अधि अदधात्) अधिष्ठाता रूप से स्थापित करता है ? (अस्मिन्) इसमें (सत्यम्) सत्य को (कः) कौन रखता है ? (अनृतं कः) अनृत झूठ को कौन रखता है ? (मृत्युः) मृत्यु, मौत देह का आत्मा से छूट जाना (कुतः) किस कारण से होता है ? और आत्मा (अमृतम् कुतः) अमृत किस कारण से और किस प्रकार से हैं।
टिप्पणी -
(द्वि० तृ०) ‘एकोग्रेधि पौरुषे। को अनृतं को मृत्युम् को अमृतं दधौ’ इति पैप्प० सं०।
ऋषि | देवता | छन्द | स्वर - नारायण ऋषिः। पुरुषो देवता। पार्ष्णी सूक्तम्। ब्रह्मप्रकाशिसूक्तम्। १-४, ७, ८, त्रिष्टुभः, ६, ११ जगत्यौ, २८ भुरिगवृहती, ५, ४, १०, १२-२७, २९-३३ अनुष्टुभः, ३१, ३२ इति साक्षात् परब्रह्मप्रकाशिन्यावृचौ। त्रयस्त्रिंशदृचं सूक्तम्॥
इस भाष्य को एडिट करें