Loading...

मन्त्र चुनें

  • यजुर्वेद का मुख्य पृष्ठ
  • यजुर्वेद - अध्याय 18/ मन्त्र 42
    ऋषिः - देवा ऋषयः देवता - यज्ञो देवता छन्दः - विराडार्षी त्रिष्टुप् स्वरः - धैवतः
    0

    भु॒ज्युः सु॑प॒र्णो य॒ज्ञो ग॑न्ध॒र्वस्तस्य॒ दक्षि॑णाऽअप्स॒रस॑ स्ता॒वा नाम॑। स न॑ऽइ॒दं ब्रह्म॑ क्ष॒त्रं पा॑तु॒ तस्मै॒ स्वाहा॒ वाट् ताभ्यः॒ स्वाहा॑॥४२॥

    स्वर सहित पद पाठ

    भु॒ज्युः। सु॒प॒र्ण इति॑ सुऽपर्णः॒। य॒ज्ञः। ग॒न्ध॒र्वः। तस्य॑। दक्षि॑णाः। अ॒प्स॒रसः॑। स्ता॒वाः। नाम॑। सः। नः॒। इ॒दम्। ब्रह्म॑। क्ष॒त्रम्। पा॒तु॒। तस्मै॑। स्वाहा॑। वाट्। ताभ्यः॑। स्वाहा॑ ॥४२ ॥


    स्वर रहित मन्त्र

    भुज्युः सुपर्णा यज्ञो गन्धर्वस्तस्य दक्षिणाऽअप्सरस स्तावा नाम । स न इदम्ब्रह्म क्षत्रम्पातु तस्मै स्वाहा वाट्ताभ्यः स्वाहा ॥


    स्वर रहित पद पाठ

    भुज्युः। सुपर्ण इति सुऽपर्णः। यज्ञः। गन्धर्वः। तस्य। दक्षिणाः। अप्सरसः। स्तावाः। नाम। सः। नः। इदम्। ब्रह्म। क्षत्रम्। पातु। तस्मै। स्वाहा। वाट्। ताभ्यः। स्वाहा॥४२॥

    यजुर्वेद - अध्याय » 18; मन्त्र » 42
    Acknowledgment

    पदार्थ -
    পদার্থঃ–হে মনুষ্যগণ! যে (ভুজ্যুঃ) সুখভোগ করিবার এবং (সুপর্ণঃ) উত্তম উত্তম পালন করিবার হেতু (গন্ধর্বঃ) বাণীকে ধারণকারী (য়জ্ঞঃ) সঙ্গতি করিবার যোগ্য যজ্ঞকর্ম (তস্য) তাহার (দক্ষিণাঃ) যে সুপাত্র উত্তম উত্তম ধর্মাত্মা বিদ্বান্দিগের দক্ষিণা দেওয়া হয় সেগুলি (অপ্সরসঃ) প্রাণের মধ্যে পৌঁছানকারী (স্তাবাঃ) যাহার প্রশংসা করা হয় এমন (নাম) প্রসিদ্ধ (সঃ) সে যেমন (নঃ) আমাদের জন্য (ইদম্) এই (ব্রহ্ম) বিদ্বান্ ব্রাহ্মণ ও (ক্ষত্রম্) চক্রবর্ত্তী রাজার (পাতু) রক্ষা করুক সেইরূপ তোমরাও অনুষ্ঠান কর (তস্মৈ) তাহার জন্য (স্বাহা) উত্তম ক্রিয়ার (বাট্) প্রাপ্তি (তাভ্যঃ) উক্ত দক্ষিণা সমূহের জন্য (স্বাহা) উত্তম রীতি পূর্বক উত্তম ক্রিয়াকে সংযুক্ত কর ॥ ৪২ ॥

    भावार्थ - ভাবার্থঃ–যে সব মনুষ্য অগ্নিহোত্রাদি যজ্ঞকে প্রতিদিন করে তাহারা সমস্ত সংসারের সুখ বৃদ্ধি করে–ইহা জানা উচিত ॥ ৪২ ॥

    मन्त्र (बांग्ला) - ভু॒জ্যুঃ সু॑প॒র্ণো য়॒জ্ঞো গ॑ন্ধ॒র্বস্তস্য॒ দক্ষি॑ণাऽঅপ্স॒রস॑ স্তা॒বা নাম॑ ।
    স ন॑ऽই॒দং ব্রহ্ম॑ ক্ষ॒ত্রং পা॑তু॒ তস্মৈ॒ স্বাহা॒ বাট্ তাভ্যঃ॒ স্বাহা॑ ॥ ৪২ ॥

    ऋषि | देवता | छन्द | स्वर - ভুজ্যুরিত্যস্য দেবা ঋষয়ঃ । য়জ্ঞো দেবতা । বিরাডার্ষী ত্রিষ্টুপ্ ছন্দঃ ।
    ধৈবতঃ স্বরঃ ॥

    इस भाष्य को एडिट करें
    Top