Loading...

मन्त्र चुनें

  • यजुर्वेद का मुख्य पृष्ठ
  • यजुर्वेद - अध्याय 17/ मन्त्र 56
    ऋषिः - अप्रतिरथ ऋषिः देवता - अग्निर्देवता छन्दः - विराडार्षी पङ्क्तिः स्वरः - पञ्चमः
    1

    दैव्या॑य ध॒र्त्रे जोष्ट्रे॑ देव॒श्रीः श्रीम॑नाः श॒तप॑याः। प॒रि॒गृह्य॑ दे॒वा य॒ज्ञमा॑यन् दे॒वा दे॒वेभ्यो॑ऽअध्व॒र्यन्तो॑ऽअस्थुः॥५६॥

    स्वर सहित पद पाठ

    दैव्या॑य। ध॒र्त्रे। जोष्ट्रे॑। दे॒व॒श्रीरिति॑ देव॒ऽश्रीः। श्रीम॑ना॒ इति॒ श्रीऽम॑नाः। श॒तप॑या॒ इति॑ श॒तऽप॑याः। प॒रि॒गृह्येति॑ परि॒ऽगृह्य॑। दे॒वाः। य॒ज्ञम्। आ॒य॒न्। दे॒वाः। दे॒वेभ्यः॑। अ॒ध्व॒र्यन्तः॑। अ॒स्थुः॒ ॥५६ ॥


    स्वर रहित मन्त्र

    दैव्याय धर्त्रे जोष्ट्रे देवश्रीः श्रीमनाः शतपयाः । परिगृह्य देवा यज्ञमायन्देवा देवेभ्योऽअध्वर्यन्तो अस्थुः ॥


    स्वर रहित पद पाठ

    दैव्याय। धर्त्रे। जोष्ट्रे। देवश्रीरिति देवऽश्रीः। श्रीमना इति श्रीऽमनाः। शतपया इति शतऽपयाः। परिगृह्येति परिऽगृह्य। देवाः। यज्ञम्। आयन्। देवाः। देवेभ्यः। अध्वर्यन्तः। अस्थुः॥५६॥

    यजुर्वेद - अध्याय » 17; मन्त्र » 56
    Acknowledgment

    पदार्थ -
    পদার্থঃ-হে মনুষ্যগণ! যেমন (অধ্বর্য়্যন্তঃ) স্বয়ং যজ্ঞের আকাঙ্ক্ষাকারী (দেবাঃ) বিদ্যাদাতা বিদ্বান্গণ (দেবেভ্যঃ) বিদ্বান্দিগের প্রসন্নতাহেতু গৃহাশ্রম বা অগ্নিহোত্রাদি যজ্ঞে(অস্থুঃ) স্থির হয় অথবা যেমন (দৈব্যায়) উত্তম উত্তম গুণে প্রসিদ্ধ (ধর্ত্রে) ধারণশীল (জোষ্ট্রে) তথা প্রীতিকামী হোতার জন্য (দেবশ্রীঃ) যাহা সেবন করা হয় উহা বিদ্যারূপ লক্ষ্মী বিদ্বান্দিগের মধ্যে যাহা বিদ্যমান (শ্রীমনাঃ) যাহার লক্ষ্মীতে মন (শতপয়াঃ) এবং যাহার শত শত দুগ্ধ ইত্যাদি বস্তু সেই যজমান বর্ত্তমান তদ্রূপ (দেবাঃ) বিদ্যার দাতা তোমরা বিদ্যাকে (পরিগৃহ্য) গ্রহণ করিয়া (য়জ্ঞম্) প্রাপ্ত করিবার যোগ্য গৃহাশ্রম বা অগ্নিহোত্রাদিকে (আয়ন্) প্রাপ্ত হও ॥ ৫৬ ॥

    भावार्थ - ভাবার্থঃ–মনুষ্যদিগের উচিত যে, ধন প্রাপ্তি হেতু সদৈব শ্রম করিবে যেমন বিদ্বান্গণ ধন প্রাপ্তির জন্য প্রযত্ন করেন সেইরূপ তাহাদের অনুকূল অন্য মনুষ্যগণকেও যত্ন করা উচিত ॥ ৫৬ ॥

    मन्त्र (बांग्ला) - দৈব্যা॑য় ধ॒র্ত্রে জোষ্ট্রে॑ দেব॒শ্রীঃ শ্রীম॑নাঃ শ॒তপ॑য়াঃ ।
    প॒রি॒গৃহ্য॑ দে॒বা য়॒জ্ঞমা॑য়ন্ দে॒বা দে॒বেভ্যো॑ऽঅধ্ব॒র্য়ন্তো॑ऽঅস্থুঃ ॥ ৫৬ ॥

    ऋषि | देवता | छन्द | स्वर - দৈব্যায়েত্যস্যাপ্রতিরথ ঋষিঃ । অগ্নির্দেবতা । বিরাডার্ষী পংক্তিশ্ছন্দঃ ।
    পঞ্চমঃ স্বরঃ ॥

    इस भाष्य को एडिट करें
    Top